Zaterdag 03-05
Allereerst, hartstikke bedankt voor jullie leuke
reacties! En dat ik zo leuk schrijf, daar kan ik helaas niks aan doen… ;-)
Voor vandaag hadden ze, voor de verandering, regen
voorspeld. Ik besloot om naar het Melbourne Museum te gaan. Volgens de
stagekids is het erg leuk. En aangezien het binnen is, was het een goed moment
om de toerist uit te hangen.
“Evolution” is het
begrip wat centraal staat in het museum. De evolutie van de dieren die hier geleefd
hebben (en nog steeds leven), de natuur, de mensen en hun levensstijl. Maar ook
de evolutie van de mens op zich, en van de hersenen. Leuk om wat meer te weten
te komen over de geschiedenis van Australië. Er viel van alles te zien. Van oude trams, tot
een mega-inktvis op sterk water. Van vogelspinnen, tot een nagebouwd regenwoud.
Zondag 04-05
Vandaag stond een rondje stad op het programma. De vorige
keer dat ik naar de stad ging, ben ik maar wat rond gaan lopen, terwijl ik niet
echt wist waar ik was/heen moest. Ondertussen weet ik dat er 3 hoofdstraten
zijn. Vandaag staat de eerste op het programma, omdat mijn tram daar stopt. De
tweede en de derde komen nog wel een keertje.
Tijdens het lopen kwam ik een winkel tegen, waar ze
ontzettend leuke kleding verkopen. En ik kwam dan ook met een tas met twee
jurkjes naar buiten. Toen ik verder liep richting station, kwam ik langs de
H&M. Daar stonden ze in de rij om naar binnen te gaan. Zoals dat in
Nederland bij de Primark gaat, gaat dat hier dus bij de H&M. Het schijnt
dat H&M hier nog niet heel lang zit, dus dat zal ook wel een reden zijn.
Toen ik terugkwam op mijn kamer, begon het weer te
regenen. Ik heb hier nog geen dag meegemaakt dat het niet geregend heeft. Maar
volgens mij heb ik mijn aankomst qua weer ook fout getimed, want volgende week
schijnt het (volgens de weerapp) beter weer te worden. Overigens zaten er een
paar papegaaien met elkaar te kletsen toen ik terugkwam. Erg leuk, die
kleurtjes. En nee, ze zeggen geen ‘lorre’.
Ze zeggen dat mensen in Australië erg vriendelijk zijn.
En dat merk ik ook. Tijdens het reizen met openbaar vervoer hoor je op te staan
voor ouderen/mindervalide mensen. Maar hoeveel mensen in Nederland doen dat
daadwerkelijk ook? Zodra hier iemand de tram in stapt die een zitplaats
verdient, bieden mensen dat aan. Vanmiddag bood iemand zelfs een zitplaats aan,
aan iemand die een kind vasthield. Zeg nou zelf, in Nederland zou je dat niet
zo snel zien. Ik vind het zelf wel een ‘eyeopener’.
Maandag 05-05
Zo, de eerste stagedag zit erop! Ik heb veel nieuwe
dingen gezien en geleerd. Erg leuk om een nieuwe manier van onderwijs te
ervaren.
Om 8:40 kwamen alle leerkrachten bij elkaar in de
teamkamer. De directrice vertelde wat er vandaag op het programma stond, en
eventuele nieuwtjes. Om 9:00 was het tijd om naar buiten te gaan. Daar stonden
de leerlingen in een halve cirkel. In het midden van de cirkel stonden twee
leerkrachten. Er werden prijzen uitgedeeld. Je kunt bijvoorbeeld een prijs
winnen omdat je andere leerlingen het best hebt geholpen. Waar de uitslag op
gebaseerd wordt, weet ik niet. Na het uitreiken van de prijzen kwamen er
leerlingen naar voren, om te vertellen welke speciale dingen er op het rooster
staan van deze week. Daarna werd er een groep naar voren geroepen. Zij moesten,
samen met de rest van de leerlingen, het Australische volkslied zingen.
Na de opening ging iedereen naar zijn/haar eigen groep,
waar session 1 begon. Iedere dag is opgedeeld in 4 sessions. Twee ’s morgens,
en twee ’s middags. Bij ons stond session 1 in het teken van spelling.
Alhoewel, het was gewoon een kwestie van woordjes overschrijven. De groep is
opgedeeld in drie niveaugroepen. De differentiatie zit ‘m in de
moeilijkheidsgraad van de woorden.
Session 2 was rekenen. Alle leerlingen van Grade 3 zijn
verdeeld in drie groepen, ook hier weer op niveau. Ik begeleid de leerlingen
die extra ondersteuning nodig hebben.
Wat me meteen opviel is dat er niet volgens een methode
gewerkt wordt. Ik weet nog niet precies waar de leerkracht de stof/doelen
vandaan haalt.
De leerlingen gingen bij binnenkomst in een kring zitten.
Ze begonnen de les met een spelletje, waarbij ze in één minuut zo snel mogelijk
moeten tellen. Vandaag kwamen ze tot 80, het record ligt op 82. Daarna werden
de diverse symbolen (+, -, x) herhaald, en besproken waar ze voor dienden. Na
de uitleg gingen de leerlingen aan de slag. De leerkracht las verhaaltjessommen
voor uit een boek, die de leerlingen moesten oplossen.
Session 3 en 4 stonden in het teken van Science, het
onderwerp wat de komende weken centraal staat. Deze les werd gegeven door een
stagiaire, die in dezelfde klas stageloopt als ik. Overigens zijn er nog meer
studenten op school.
Tijdens science hebben we een aflevering gekeken van The
Magic Schoolbus. Dat was lang geleden! Blijkbaar wordt het in Australië nog
steeds uitgezonden, want de leerlingen kenden het allemaal.
Om half 4 gaat de bel, en gaan de leerkrachten met de
leerlingen mee naar buiten, zodat de ouders de kans krijgen om met de
leerkrachten te kunnen praten (lees: kletsen) als ze dit willen.
Daarna was het tijd voor een korte vergadering. De
leerkrachten zijn ingedeeld in werkgroepen. Elke groep coördineert een bepaald
onderwerp. In Nederland heb je vaak de werkgroep ‘sinterklaas’ of ‘carnaval’.
In mijn geval ging het over science. Ik moest aan het begin even schakelen,
omdat ik toch in mijn hoofd heb dat het bijna het eind van het schooljaar is,
terwijl zij pas in kwartaal 2 zitten.
Het is ook erg raar om in het donker thuis te komen,
zeker omdat het mei is. Maar straks begint een nieuw seizoen Masterchef
Australia, dus het maakt mij allemaal niet uit ;-)
Ach wat leuk!! Je word al meteen aan het werk gezet dodo:p
BeantwoordenVerwijderenVeel plezier met stage!! Maak veel foto's ook van de winkels xD
Have fun!!!♡♡
Willen we meer Australië of willen we minder Australië??
BeantwoordenVerwijderenLaat maar, ik weet t al :-D
Eh, van pap. Via Android, dus dat werkt blijkbaar wel.
Verwijderen