maandag 5 mei 2014

De eerste stagedag


Zaterdag 03-05
Allereerst, hartstikke bedankt voor jullie leuke reacties! En dat ik zo leuk schrijf, daar kan ik helaas niks aan doen… ;-)

Voor vandaag hadden ze, voor de verandering, regen voorspeld. Ik besloot om naar het Melbourne Museum te gaan. Volgens de stagekids is het erg leuk. En aangezien het binnen is, was het een goed moment om de toerist uit te hangen.

 “Evolution” is het begrip wat centraal staat in het museum. De evolutie van de dieren die hier geleefd hebben (en nog steeds leven), de natuur, de mensen en hun levensstijl. Maar ook de evolutie van de mens op zich, en van de hersenen. Leuk om wat meer te weten te komen over de geschiedenis van Australië.  Er viel van alles te zien. Van oude trams, tot een mega-inktvis op sterk water. Van vogelspinnen, tot een nagebouwd regenwoud.

 






















 
Zondag 04-05
Vandaag stond een rondje stad op het programma. De vorige keer dat ik naar de stad ging, ben ik maar wat rond gaan lopen, terwijl ik niet echt wist waar ik was/heen moest. Ondertussen weet ik dat er 3 hoofdstraten zijn. Vandaag staat de eerste op het programma, omdat mijn tram daar stopt. De tweede en de derde komen nog wel een keertje.

Tijdens het lopen kwam ik een winkel tegen, waar ze ontzettend leuke kleding verkopen. En ik kwam dan ook met een tas met twee jurkjes naar buiten. Toen ik verder liep richting station, kwam ik langs de H&M. Daar stonden ze in de rij om naar binnen te gaan. Zoals dat in Nederland bij de Primark gaat, gaat dat hier dus bij de H&M. Het schijnt dat H&M hier nog niet heel lang zit, dus dat zal ook wel een reden zijn.

Toen ik terugkwam op mijn kamer, begon het weer te regenen. Ik heb hier nog geen dag meegemaakt dat het niet geregend heeft. Maar volgens mij heb ik mijn aankomst qua weer ook fout getimed, want volgende week schijnt het (volgens de weerapp) beter weer te worden. Overigens zaten er een paar papegaaien met elkaar te kletsen toen ik terugkwam. Erg leuk, die kleurtjes. En nee, ze zeggen geen ‘lorre’.

Ze zeggen dat mensen in Australië erg vriendelijk zijn. En dat merk ik ook. Tijdens het reizen met openbaar vervoer hoor je op te staan voor ouderen/mindervalide mensen. Maar hoeveel mensen in Nederland doen dat daadwerkelijk ook? Zodra hier iemand de tram in stapt die een zitplaats verdient, bieden mensen dat aan. Vanmiddag bood iemand zelfs een zitplaats aan, aan iemand die een kind vasthield. Zeg nou zelf, in Nederland zou je dat niet zo snel zien. Ik vind het zelf wel een ‘eyeopener’. 

 

Maandag 05-05
Zo, de eerste stagedag zit erop! Ik heb veel nieuwe dingen gezien en geleerd. Erg leuk om een nieuwe manier van onderwijs te ervaren.

Om 8:40 kwamen alle leerkrachten bij elkaar in de teamkamer. De directrice vertelde wat er vandaag op het programma stond, en eventuele nieuwtjes. Om 9:00 was het tijd om naar buiten te gaan. Daar stonden de leerlingen in een halve cirkel. In het midden van de cirkel stonden twee leerkrachten. Er werden prijzen uitgedeeld. Je kunt bijvoorbeeld een prijs winnen omdat je andere leerlingen het best hebt geholpen. Waar de uitslag op gebaseerd wordt, weet ik niet. Na het uitreiken van de prijzen kwamen er leerlingen naar voren, om te vertellen welke speciale dingen er op het rooster staan van deze week. Daarna werd er een groep naar voren geroepen. Zij moesten, samen met de rest van de leerlingen, het Australische volkslied zingen.  

Na de opening ging iedereen naar zijn/haar eigen groep, waar session 1 begon. Iedere dag is opgedeeld in 4 sessions. Twee ’s morgens, en twee ’s middags. Bij ons stond session 1 in het teken van spelling. Alhoewel, het was gewoon een kwestie van woordjes overschrijven. De groep is opgedeeld in drie niveaugroepen. De differentiatie zit ‘m in de moeilijkheidsgraad van de woorden.

Session 2 was rekenen. Alle leerlingen van Grade 3 zijn verdeeld in drie groepen, ook hier weer op niveau. Ik begeleid de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Wat me meteen opviel is dat er niet volgens een methode gewerkt wordt. Ik weet nog niet precies waar de leerkracht de stof/doelen vandaan haalt.

De leerlingen gingen bij binnenkomst in een kring zitten. Ze begonnen de les met een spelletje, waarbij ze in één minuut zo snel mogelijk moeten tellen. Vandaag kwamen ze tot 80, het record ligt op 82. Daarna werden de diverse symbolen (+, -, x) herhaald, en besproken waar ze voor dienden. Na de uitleg gingen de leerlingen aan de slag. De leerkracht las verhaaltjessommen voor uit een boek, die de leerlingen moesten oplossen.

Session 3 en 4 stonden in het teken van Science, het onderwerp wat de komende weken centraal staat. Deze les werd gegeven door een stagiaire, die in dezelfde klas stageloopt als ik. Overigens zijn er nog meer studenten op school.

Tijdens science hebben we een aflevering gekeken van The Magic Schoolbus. Dat was lang geleden! Blijkbaar wordt het in Australië nog steeds uitgezonden, want de leerlingen kenden het allemaal.

Om half 4 gaat de bel, en gaan de leerkrachten met de leerlingen mee naar buiten, zodat de ouders de kans krijgen om met de leerkrachten te kunnen praten (lees: kletsen) als ze dit willen.

Daarna was het tijd voor een korte vergadering. De leerkrachten zijn ingedeeld in werkgroepen. Elke groep coördineert een bepaald onderwerp. In Nederland heb je vaak de werkgroep ‘sinterklaas’ of ‘carnaval’. In mijn geval ging het over science. Ik moest aan het begin even schakelen, omdat ik toch in mijn hoofd heb dat het bijna het eind van het schooljaar is, terwijl zij pas in kwartaal 2 zitten.

Het is ook erg raar om in het donker thuis te komen, zeker omdat het mei is. Maar straks begint een nieuw seizoen Masterchef Australia, dus het maakt mij allemaal niet uit ;-)

3 opmerkingen:

  1. Ach wat leuk!! Je word al meteen aan het werk gezet dodo:p
    Veel plezier met stage!! Maak veel foto's ook van de winkels xD
    Have fun!!!♡♡

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Willen we meer Australië of willen we minder Australië??
    Laat maar, ik weet t al :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh, van pap. Via Android, dus dat werkt blijkbaar wel.

      Verwijderen