vrijdag 9 mei 2014

De afgelopen stagedagen.

Dinsdag 06-05
Vandaag was het een “normale” dag. ’s Morgens, na de teambijeenkomst, zijn we begonnen met ‘TT Writing’. Net zoals bij rekenen, zijn de leerlingen verdeeld in drie niveaugroepen. Tijdens dit uur moesten de leerlingen een aantal argumenten bedenken rondom een stelling. Aan het eind van de les werd er een aantal argumenten besproken.

Na TT Writing was het tijd voor TT Maths. Waar die TT voor staat moet ik nog vragen, maar ik denk dat het iets met de niveaugroepen te maken heeft.
Net zoals gisteren begon de les met een telspelletje. Helaas hebben ze het record niet verbroken, ze kwamen tot 79.
Vandaag bleek dat er echt een enorm niveauverschil zit in de groep. ’s Middags was een aantal leerlingen bezig met staartdelingen, terwijl ik tijdens de les van vanmorgen sommen als 23-6 heb uitgelegd.

Na de pauze was de muziekles aan de beurt. Dit wordt gegeven door een vakleerkracht. Tijdens deze les heeft de groep zelf een kort liedje geschreven. De leerlingen hebben een hoog niveau, in vergelijking met Nederland. Ze spelen op diverse instrumenten en kunnen allemaal noten lezen.
De les was erg leuk om te zien. Volgende week gaan de kids in groepjes hun eigen liedje schrijven. Ik ben benieuwd!

Tijdens de pauze ben ik samen met de andere studenten gaan lunchen. We hebben een uur middagpauze, wat blijkbaar voor Australische begrippen erg lang is. Aangezien ik gewend ben aan een continurooster, voelt het voor mij ook lang. Een continurooster houdt in dat de leerlingen samen met de leerkracht lunchen, een kwartier naar buiten gaan en daarna weer beginnen met de les. Een voordeel hiervan is, dat je om 14:00/14:30 klaar bent, en ’s middags meer tijd hebt voor andere dingen. Hier gaan de leerlingen niet naar huis, maar spelen een uur buiten.

Toen de pauze voorbij was, gingen de leerlingen naar de gymzaal. Oftewel: de speelplaats. Op de speelplaats is een veldje, waarbij dezelfde lijnen op de grond staan als in een gymzaal. Ook deze les werd gegeven door een gymleraar. De les was dus buiten. Alleen als het echt hard regent, of als het te koud is, wordt de les binnen gegeven. De leerkracht was er ook heel duidelijk in: leerlingen moeten buiten kunnen spelen en rondrennen. In een zaal heb je minder vrijheid en zit je toch weer in een ruimte. Die zaal is trouwens geen gymzaal, maar gewoon een grote ruimte.

De laatste les was spelling. En ook deze les was weer een overschijfles. Dezelfde woorden als gisteren…  Ik had nog hoop dat het echt een les zou zijn, maar helaas.

Woensdag 07-05
Ook vandaag heb ik weer veel gezien. ’s Morgens begonnen de leerlingen met hun overschrijfwerk (spelling ;-)) , en kregen ze een extra kruiswoordpuzzel voor de woordenschat. Daarna was er tijd voor ‘Khan Academy’. Hiervoor kwamen de Macbooks tevoorschijn. Khan Academy is een website waarop de leerlingen op hun eigen niveau kunnen rekenen.

Na de pauze was het tijd voor iets leuks: een gastles. Deze keer ging het over kristallen en mineralen. De leerlingen mochten hun eigen kristallen maken. Het resultaat is nog niet bekend, want er staan allemaal potjes in de klas waar een steen met een bepaald goedje in zit. De les werd gegeven door studenten van Melbourne University. Ik, met mijn enorme scheikundige kennis -not-, heb er ook van geleerd.

’s Middags stond er Library en Italiaans op het programma. Het woord ‘library’ zegt eigenlijk al waar de les plaatsvond. Het was ook meer rondneuzen in de bibliotheek, dan dat het echt een les was.
Italiaans was erg leuk om te zien. De leerlingen spreken al een goed woordje Italiaans. Ze krijgen Italiaans, omdat er veel kids met Italiaanse roots zitten.

Na schooltijd was er een vergadering, waarin een gastspreken iets heeft verteld over een computerprogramma. We hebben het meteen kunnen uitproberen, aangezien elke leerkracht een Macbook heeft. Het is een erg handig rekenprogramma,  vooral om omtrek en oppervlakte uit te leggen aan de kiddies.

Donderdag 08-05
Vandaag hadden de kids een Naplan-oefentoets. Naplan kun je vergelijken met de Citotoetsen in Nederland. Volgende week staan de toetsen ingeroosterd. Een verschil met Cito en Naplan, is dat alleen year 3 (groep 5) en year 5 (groep 7) de toetsen maken. De leerkrachten zijn er niet helemaal blij mee, omdat ze de resultaten pas in oktober krijgen…

De leerlingen hebben ’s middags de toets voor rekenen gemaakt. Een nadeel in de groep is, dat de leerlingen met z’n twee aan een tafel zitten. Je kunt dus niet uit elkaar zitten. Met als gevolg dat een aantal leerlingen hulp heeft gekregen van de buurman of -vrouw. Ik heb er extra niks over gezegd of gevraagd, omdat ik heel benieuwd ben hoe het bij de echte toets georganiseerd wordt.

Verder hebben de leerlingen kennisgemaakt met Geogebra, het programma waar we gisteren een workshop over hebben gehad. En zoals verwacht, hadden de leerlingen in 30 minuten meer ontdekt dan wij in 1,5 uur.

O ja, er zijn me nog een aantal dingen opgevallen. De afgelopen dagen hebben zo’n 3 mensen gevraagd of ik getrouwd was. Blijkbaar is het niet heel normaal om gewoon een ring te dragen…
Ook viel me op dat mensen op mountainbikes fietsen. Ik heb nog geen fiets gezien zoals wij die in Nederland hebben, maar dit zal wel met de hoogteverschillen te maken hebben. Overigens zijn fietsers vrij zeldzaam hier. En ik moet zeggen, ik zou hier ook niet op de fiets stappen. Niet alleen omdat je links moet rijden, maar ook omdat er bijna geen fietspaden zijn.  Fietsers moeten hier trouwens verplicht een helm dragen.

Vrijdag 09-05
In het centrum van Melbourne ligt Sea Life Aquarium. Het stond al vanaf het begin van mijn komst op mijn lijstje van dingen die ik moest bezoeken. Ik had het geluk dat Year 4, groep 6, vandaag een excursie had naar het aquarium. En je raadt het al: ik mocht mee! Erg fijn, want het bespaart me 30 dollar entree. Al denk ik dat ik er nog eens heen ga, zodat ik alles op mijn eigen tempo kan zien. Want er valt van alles te zien. Pinguïns, enorme roggen, haaien, zeesterren, zeekomkommers, en ga zo maar door.
Vanmorgen liep er een gids mee, die op een ontzettend leuke manier vertelde over wat er allemaal te zien was. Erg interessant! De leerlingen waren bij terugkomst allemaal positief.

 
 
Nee, bovenstaande foto is niet ingezoomd. Het is een King Krab. Die kreeft aan de linkerkant was ook geen kleintje.
 
 
Sexy beest.
 
De grootste rog ter wereld.
 
 
Deze is ook sexy. Als je goed kijkt zie je Dory linksonder ;-)
Ja, sommige foto's zijn niet helemaal scherp. Dat krijg je met dieren, in water, achter glas. :)
 
Die luie is een jonge pinguïn. De kleintjes zijn een stuk groter dan de volwassenen.
 
De babypinguïns zitten, samen met hun ouders, gescheiden van de rest. Dit is gedaan, omdat de kleintjes nog niet kunnen/mogen zwemmen. Zij hebben een te zachte vacht.
 
 
We kwamen net op het goede moment: de babypinguïns werden gevoerd!


’s Middags was het tijd voor Maclab. Dit is een gedeelte van de bibliotheek waar de leerlingen kunnen werken op iMacs. De kids kunnen kiezen uit verschillende websites of programma’s die ze mogen doen. Op zich is het leuk, maar ik vind het geen toegevoegde waarde hebben. De leerlingen hebben al Macbooks in de klas, waar ze mee kunnen werken wanneer ze willen. Moet je eens voorstellen wat een geld dat gekost heeft, als er van elk leerjaar gemiddeld 3 groepen zijn…

Na school zijn we met een aantal leerkrachten wat gaan drinken in een pub. Een pub is in Australië hetzelfde als wat hier een café is. Maar een café is in Australië een soort snackbar. Lekker logisch van de mensheid.
De leerkrachten zijn allemaal jaloers op het Nederlandse schoolsysteem, vooral op het feit dat wij geen aparte jongens- en meisjesscholen hebben.

Toen we naar huis gingen, ben ik met de auto afgezet bij mijn stageschool. Ik vond het heel vreemd om op de linkerstoel te zitten, en niet te rijden. Overigens zitten alle knopjes, hendels en pedalen op dezelfde plek, of in dezelfde volgorde als in Nederland. Alles is gewoon naar rechts verplaatst.

 

 

2 opmerkingen: