maandag 9 juni 2014

Stageweek 5: rapporten.


Woensdag 4 juni
Toen ik vanmorgen in de klas kwam, was mijn mentor er niet. Heel vreemd, want normaal is ze er al om 8:00. Dat is voor Australische begrippen heel vroeg, aangezien de teamleden om 8:40 aanwezig moeten zijn voor de Staff Briefing. De meeste leerkrachten komen tussen 8:20 en 8:35 eens rustig binnenwandelen.
Toen ik even later de teamkamer binnen kwam, vertelde Carol, de andere stagiaire in de groep, dat ze ziek was. Carol zou sowieso de groep draaien, dus er was niks aan de hand. De vervangster heeft een rustige morgen gehad ;-) ’s Middags stonden er de hele middag ‘specialists’ op het programma (gym en Italiaans), dus voor ons een middagje chillen J.

Donderdag 5 juni 
Vandaag stond “the self-assessment grid” op het programma. Over drie weken is het eerste semester voorbij, en krijgen de leerlingen hun rapport. De leerkrachten vertellen in dit rapport natuurlijk over de prestaties van de leerling. De leerlingen hebben zelf ook een belangrijke rol bij het rapport. Vandaag moesten ze een formulier invullen, waarbij ze moesten vertellen wat ze geleerd hadden in het afgelopen halfjaar. Ook moesten ze vertellen wat ze in het volgend semester nog willen leren, of wat ze kunnen verbeteren. Ik vond dit erg leuk om te zien, omdat de leerlingen nu bewust zijn van hun eigen leerproces. Het rapport is niet zomaar een blad met cijfertjes, waar vervolgens de leerkracht met de ouders over in gesprek gaat, en de leerling vervolgens thuis te horen krijgt wat er allemaal over hem/haar gezegd is. Nu is het rapport iets van de leerkracht en de leerling samen. 

Omdat er geen methodes worden gebruikt, staan er geen cijfers op zoals we dat in Nederland kennen. Er staan resultaten op van toetsen die verplicht zijn voor scholen. Voor de rest beschrijft de leerkracht wat de leerling geleerd heeft tijdens de lessen (English, maths en science). Hierdoor krijg je een veel positievere insteek. Als er in Nederland een 5 op een rapport staat, ga je toch op een negatieve manier naar een leerling kijken, omdat een 5 onvoldoende is en als een “slecht punt” wordt beschouwd.  En dat terwijl die leerling waarschijnlijk ontzettend veel geleerd heeft, maar toevallig niet kan voldoen aan de eisen van de methodetoetsen. Door te beschrijven wat een leerling wél geleerd heeft, ga je niet alleen zelf op een positievere manier naar het kind kijken, maar kijkt het kind ook veel positiever naar zichzelf.

Vrijdag 6 juni
Vandaag ben ik de hele dag op stage geweest. Huh? Het was toch een vrije dag? Ja, eigenlijk wel. Maar aangezien ik het interessant vond/vind hoe de rapporten worden gemaakt, ben ik naar stage gegaan om te helpen met het invoeren van gegevens.
In Nederland heb je “TULE”. Dit zijn doelen die voor groep 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 zijn vastgesteld. Aan het eind van het jaar moeten de leerlingen dus in principe aan deze doelen voldoen. In Australië hebben ze hetzelfde, AUSVELS. Dit werkt op een iets andere manier, maar dat ga ik hier niet helemaal uitleggen. Het komt er op neer dat, wanneer een leerling op niveau 2.5 zit qua lezen, hij/zij de doelen van halverwege Grade 3 heeft behaald. Leerlingen werken dus naar niveau 3, het eind van Grade 3, toe. Vandaag hebben Carol en ik bekeken op welk niveau de leerlingen zitten. Nu snap ik waarom de leerkrachten een dag vrij hebben voor de rapporten. Alle data wat ingevoerd moet worden, de comments die geschreven moeten worden voor de leerlingen... Ontzettend veel werk. Je moet het werk bekijken van leerlingen, de scores van hun toetsen, en hoe ze in de klas presteren.

Zaterdag 7 juni en zondag 8 juni
Zaterdagmorgen ging de wekker om 6:00, want om 8:00 zou Tim, mijn broer, op het station staan. Hij loopt t/m augustus stage in Canberra, en kwam dus een weekend naar Melbourne. We hebben dit weekend beide de toerist uitgehangen. Zaterdag hebben we twee citytours gedaan, met zo’n rode dubbeldekkerbus. Natuurlijk zaten we vooraan op de bovenste verdieping. De eerste tour ging langs de haven, langs het Zuiden van Melbourne. De tweede tour ging door de stad zelf.
Ook zijn we naar een Dreamworks Exihibition geweest, waarbij je zag hoe de Dreamworks animatiefilms worden gemaakt. Erg interessant om te zien wat een hoop werk dat is.

’s Avonds zijn we naar Eureka Skydeck 88 geweest. Dit is het hoogste gebouw (88 verdiepingen hoog) in Melboune. Mensen kunnen naar boven, om van het uitzicht te genieten. En wat voor een uitzicht! Helaas kon ik geen fatsoenlijke foto’s maken, vanwege de spiegeling in de ramen. Ik ben van plan om overdag nog een keer terug te gaan, dus dan kan ik foto’s maken.

Op zondag zijn we eerst naar de Queen Victoria Market gegaan, waar we ontbeten hebben. Daarna hebben we nog even rondgehangen in de stad.

’s Middags zijn we naar mijn kamer toe gegaan, om alles voor het bezoek aan Canberra en Sydney te regelen. Ik loop stage tot 27 juni, en heb dan twee weken “vakantie” in Melbourne  Tijdens deze weken rond ik mijn minoropdracht af. Op vrijdag 11 juli moet ik uitchecken, en ga ik ’s morgens met de bus naar Canberra. Dit is, voor Australische begrippen, “maar” een reis van ruim 8 uur. Ik blijf op zaterdag in Canberra, en reis op zondag samen met Tim door naar Sydney voor 4 dagen. Op zondagavond gaan we naar een voorstelling van The Lion King. Dit schijnt, volgens een studiegenoot van Tim, echt een geweldige voorstelling te zijn. En onder het motto “we zijn hier maar één keer” (alhoewel ik denk dat ik hier vast nog eens terug kom), hebben we besloten om tickets te boeken.
’s Woensdags vlieg ik terug naar Melbourne, om vervolgens op donderdag het vliegtuig in te stappen richting Dubai/Düsseldorf. Een drukke week, maar ik heb er ontzettend veel zin in!  

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten